Dank jullie wel & hopelijk tot onze volgende reis! - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Dank jullie wel & hopelijk tot onze volgende reis! - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Dank jullie wel & hopelijk tot onze volgende reis!

Blijf op de hoogte en volg Imke

31 December 2014 | Nederland, Venlo

Lieve mensen die ons bijna 4 maanden gevolgd hebben,

Dit is alweer het allerlaatste reisverslag. De tijd is voorbij gevlogen maar ik zal even beschrijven hoe de laatste dagen en de terugkomst zijn verlopen. De laatste 4 dagen hebben we door gebracht in Accra. We ervoeren al een lichtelijke cultuurshock doordat Accra in vergelijking tot de Northern Region zo ontzettend luxe is! De verschillen tussen arm en rijk zijn hier wel ook heel groot. We liepen een supermarkt binnen in een mall omdat we toch wel nieuwsgierig waren hoe dit er uit zou zien. Hier schrokken we echt van: ze hadden zelfs aardbeien uit Nederland!!! En blanke poppen.. Alles was versierd in de kerstsfeer en het was al net zo commercieel als in Europa. Uiteindelijk genoten we ook wel van de luxe en was het ook wel fijn omdat de overgang naar Nederland anders wel erg groot was. We hebben over de enorm grote African Market gelopen en zijn naar het National Theatre geweest, een voor Ghana erg modern theater. Toevallig was er net een open dag voor kinderen en zagen we kinderen die een traditionele dans uitvoerden. Onze allerlaatste dag (21 december) hebben we doorgebracht op het strand. Ongelofelijk hoe vervuild dit strand was! O-ver-al lag afval, echt zonde! Op de hoofdstraat van de wijk waar wij verbleven, was een soort van kerstmarkt. Dit zorgde voor een gezellige sfeer en er stonden op veel plekken dj’s met grote boxen waardoor we de laatste dagen nog volop konden genieten van de Ghanese muziek! J Na een laatste avondmaal (niet Ghanees maar de lunch was al rijst ;)) bij de Chinees haha, werd het toch echt tijd om richting het vliegveld te gaan. De hele dag zagen we hier tegen op maar nu konden we echt niet meer terug. We zouden om 22.50 vliegen maar uiteindelijk gingen we pas rond 00.30 de lucht in. Bij het landen liepen we nog meer vertraging op waardoor we de aansluiting in Londen zouden missen. In het vliegtuig boekten ze daarom de vlucht om wat zou betekenen dat we in Amsterdam aankwamen in plaats van Rotterdam. Uiteindelijk haalden we zelfs deze vlucht niet meer en hebben onze dierbaren bijna 5 uur(!) moeten wachten op het vliegveld. Toen we eenmaal onderweg waren, wilden we ook echt thuis in Nederland zijn maar dit verliep dus met enige vertraging. Eenmaal op Schiphol gierde de adrenaline door onze lijven en werden we na eerst bij de verkeerde bagageband te hebben gewacht, herenigd met onze lieve families, vriendjes en vriendin. Inmiddels zijn we alweer ruim een week thuis. Het is erg wennen en het was dubbel om net voor de kerst terug te komen. Enerzijds in verband met alle overdaad aan eten, drinken en cadeaus. Maar anderzijds ook heel erg fijn om weer samen met familie te kunnen zijn. Het zal nog wel even duren voordat we weer gewend zijn aan het leven hier maar we mogen maar blij zijn dat we hier kunnen wonen!
We hebben genoten van dit avontuur en hebben veel gezien, geleerd en mooie vriendschappen gesloten. Kortom het was een erg mooie, verassende, indrukwekkende, confronterende en leerzame ervaring en we zijn heel erg blij dat wij dit samen hebben mogen beleven!! Heel erg bedankt voor het lezen van onze reisverslagen en het plaatsen van de leuke reacties!! Ik hoop dat we met onze verslagen een inkijkje hebben kunnen geven in ons/het leven in Ghana.

De allerbeste (reis)wensen voor het jaar 2015!!!

Groetjes Merle en Imke