Project Tuna - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Project Tuna - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Project Tuna

Blijf op de hoogte en volg Imke

15 December 2014 | Ghana, Accra

Wij, Merle en Imke hebben voor 3 maanden vrijwilligerswerk gedaan op de St. John’s Primary School in Tuna in het noorden van Ghana. Dit deel behoort tot een van de arme delen van Ghana en vooral op het gebied van onderwijs valt er veel te verbeteren. We hebben vanuit de opleiding een onderzoek gedaan met betrekking tot ICT(Information and Communication Technology). Dit was een vraag vanuit de leraren omdat dit vak eigenlijk gegeven zou moeten worden aangezien het in het rooster staat en Duitsers een prachtig computerlab in Tuna hebben gebouwd voor de scholen en de community. Ondanks het feit dat Ghana een ontwikkelingsland is, speelt technologie ook hier een steeds grotere rol. Bij veel banen is het belangrijk om een basiskennis van ICT te hebben. We hebben de kinderen vakken geleerd als Psychical Education, Creative Arts en natuurlijk ICT. Als onderdeel van het onderzoek hebben we de leraren ook 5 ICT-lessen gegeven. We hebben ze gestimuleerd om dit voort te zetten als wij de school verlaten zodat zij het uiteindelijk zelf ook kunnen geven en het sustainable is: dit houdt in dat het een langdurig effect heeft. Dit door middel van een methode waarbij ze met elkaar oefenen hoe ze het vak het beste aan de kinderen kunnen uitleggen en elkaar er feedback op kunnen geven. We hebben ze een paar USB-sticks gegeven waarop o.a. informatie en oefeningen op staan. Zowel de kinderen als de leraren waren razend enthousiast en leergierig om ICT te ontdekken en stapje voor stapje te leren gebruiken. Het lokaal bestaat echter uit veel computers, maar heeft geen computer/projector om voorbeelden op te laten zien/om op te kunnen checken of de leraren/kinderen de verschillende computerskills bezitten. Daarom hebben we ons best gedaan om een geschikte projector = beamer te zoeken voor in het lab. Deze kunnen de leraren gebruiken om bijvoorbeeld presentaties te geven en als ‘voorbeeld-computer’. We hebben ons onderzoek gericht op de St. John’s Primary School maar het computerlab is beschikbaar voor de hele community en dus ook de beamer. Uiteindelijk hebben we een prima werkende projector gevonden!

Helaas kunnen we op deze site geen foto’s toevoegen van het project; je kunt ze wel vinden op Facebook.

Rekeningnummer: 1436.97.463 t.n.v. IMA Jacobs, omschrijving ‘Project Tuna’

Wanneer je ons project steunt kun je een kleine bijdrage overmaken naar onderstaand rekeningnummer. Kleine beetjes maken samen een groot! Namens de community van Tuna ontzettend bedankt!!! Barka, Barka (=dankjewel)!!!

• 15 December 2014 - 17:10

Christa:

leuk om te lezen dat jullie project voor zowel de school als de heel gemeenschap van nut is, en natuurlijk maak ik een bedrag over voor dit geweldige project. Hoop dat er meer mensen volgen want samen een beetje maakt het poject Tuna helemaal geslaagd.