Sneaky snake & azonto dance - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Sneaky snake & azonto dance - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Sneaky snake & azonto dance

Blijf op de hoogte en volg Imke

18 November 2014 | Ghana, Accra

Inmiddels zijn er alweer bijna 2 weken verstreken. De strike heeft in totaal 2 weken geduurd. Vorig weekend zijn we voor het eerst in Sawla geweest, een groter stadje ten zuiden van Tuna. De rest van het weekend zijn we weer in Mole National Park geweest. We hebben weer een olifant gezien! Helaas waren we net te laat om de phyton te zien die er 7 weken over heeft gedaan om een antilope te verorberen… Op de terugweg, hadden we een bijna privérit op de achterbak van een grote truck, vet om een keer mee te maken!

Vorige week begonnen we weer met lesgeven. We zijn de afgelopen week druk bezig geweest met lesgeven en ons onderzoek. Het is nog even hard werken omdat we nog maar 3 volle weken in Tuna zijn maar we doen ons best. Deze week hebben we een meeting met de leraren om te kijken hoe hun computervaardigheden zijn. We willen kijken wat wij er in kunnen betekenen om deze verder te ontwikkelen zodat zij uiteindelijk ook de basics van ICT kunnen uitleggen aan de kids als wij weg zijn.
De kinderen leerden ons tijdens een les spontaan een van de Ghanese dialecten en wij leerden ze enkele Nederlandse woorden, super leuk! Helaas moeten we al bijna gaan wanneer we net dit dialect onder de knie beginnen te krijgen. Geweldig om de reacties van de locals te zien wanneer we hen groeten in het Wale.
We hebben een paar creative arts lessen met klas P4 besteed aan het maken van een ‘paradise bird’ van flessen en geïmproviseerd knutselmateriaal. De kinderen waren helemaal happy tijdens het maken van de vogels, super leuk om te zien! We gebruikten deze kunstwerkjes om het lokaal wat op te leuken.
Aziz nodigde ons na school een keer uit om die middag te komen volleyballen met de ‘locals’. Dit was even lekker; een stukje andere inspanning dan lopen en dansen ;).
Zaterdagochtend vertrokken we heeeel vroeg in de ochtend naar Kintampo met twee vrienden. Dit is een stadje in de Central Region in Ghana: het stadje ligt precies in het midden van Ghana. De reis was erg lang maar het uitzicht vanuit de auto was super mooi. Een hobbelige zandweg met eromheen heel veel tropische natuur! Uiteindelijk kwamen we aan bij de watervallen van Kintampo. Deze waren echt prachtig!! We hebben ze bewonderd en even lekker gezwommen in het ijskoude water.
’s Avonds gingen we wat drinken bij een barretje op het dak van een gebouw. We hebben ons vermaakt door 4 jongens die aan het dansen waren, ze waren echt super goed! We durfden zelf niet meer te dansen doordat zij zo professioneel dansten maar ze nodigden ons uit om de dansjes ‘Azonto en de ‘Al Quaida’ te oefenen, dit was echt vet!
Zondag vertrokken we weer richting Tuna. Onderweg stopten we bij een dorpje; in het dorp ligt nog een ‘dorp’ waar mijnen zijn. Dit was erg indrukwekkend en schrijnend om te zien. Omdat het regenseizoen voorbij is, kunnen de farmers geen gewassen meer verbouwen en verkopen dus moeten ze tijdens het droge seizoen op een andere manier proberen te overleven; hard werken in de goudmijnen onder slechte omstandigheden. De mensen waren erg vriendelijk maar ze hadden duidelijk nog niet vaak blanke mensen gezien. Ze vroegen wat voor huidskleur het kindje zou hebben wanneer een blanke vrouw een kind kreeg van een donkere man haha.
De vorige week zat er trouwens een (baby)slang (!) in ons huisje! Deze heeft Merle heldhaftig gedood. Zondag zag ik echter weer iets wat leek op dit slangetje. Dus Merle naar de missionhouse en ik opletten dat de slang niet zou vluchten. Nou, Merle kwam terug met een heel team van slangenverdelvers: Clement met een grote stok in zijn hand, Father Niko en Michael; een jongen die vaak klusjes doet voor the missionhouse. Ze gooiden de voorwerpen weg waarachter ik de slang zag en inspecteerden het hele huis. Intussen kwam een man langs die zowat achter ons woont. Ook hij ging op slangenjacht en vertelde dat hij de afgelopen tijd al 7 slangen heeft gedood.. Hij ontdekte een paar gaten in ons huisje waar de slangen door kunnen kruipen.. Deze worden nu dichtgemaakt en hopelijk komen er daarna geen slangen meer!! Tevens kregen we het advies van Clement om een metalen stok op onze kamer neer te leggen om ons te weren tegen ‘snakes and other intruders’ ;).
Inmiddels zijn we nog maar 3 weken in Tuna en we moeten nu alles strak plannen zodat we alles kunnen doen en zien wat we nog willen! Erg gek om te bedenken dat we binnenkort afscheid moeten nemen van alle lieve mensen hier en de mooie omgeving.
Groetjes Merle en Imke