Rustig weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Rustig weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Rustig weekje

Blijf op de hoogte en volg Imke

26 Oktober 2014 | Ghana, Accra

Deze week hebben we weer les gegeven. Het was weer improviseren geblazen doordat er verschillende leraren niet kwamen opdagen en we nog steeds geen sleutels van het ICT-lab hadden, maar het is ons weer gelukt.

Er is wel iets ergs gebeurd op de school. Een jongen uit de hoogste klas, heeft een vrouwelijk klasgenootje hard op haar oor geslagen waardoor het meisje naar het ziekenhuis moest. Uiteindelijk hoorden de leraren van de broer van de jongen dat hij ‘black magic’ heeft gebruikt en een of ander poeder in zijn pols had zitten wat te maken heeft met kwade geesten. Vervolgens heeft de jongen een ritueel uitgevoerd waarna het meisje langzaam herstelde. Dit was erg naar om te horen; we wisten wel dat er in Afrika black magic wordt gebruikt in sommige culturen maar nu kwam het toch wel dichtbij. De jongen moet de kosten van de het ziekenhuis betalen en misschien komt er zelfs een soort van rechter bij.. Gelukkig gaat het inmiddels wel beter met het meisje!

Tussendoor hadden we even een relaxt avondje bij de paters! Ze nodigden ons uit om een biertje te komen drinken op het balkon, onder de sterrenhemel, super chill! We hebben weer hard moeten lachen met Father Niko.

Vrijdagmiddag werden we uitgenodigd door Philip: de chagrijnige, lichtelijk autistische leraar die ons eerder huwelijksaanzoeken heeft gedaan. Het heeft ongeveer 10 minuten geduurd voordat hij ons officieel had uitgenodigd, hij wilde namelijk precies duidelijk hebben wat we wilden eten etc. We waren een beetje zenuwachtig en wilden zelfs een gebed oefenen haha maar het viel reuze mee. De lastigste vraag was of wij gelovig zijn.. Na het eten in stilte, het kijken van een tv-programma over een bisschop die verlamde mensen/’mad people’ genas door middel van bidden, gaf hij na exact een uur aan dat het wel welletjes was geweest en we moesten rusten. Haha een aparte maar leuke ervaring!

Zaterdag en zondag wilden we vol goede moed de hele dag in het internetcafé in Wa aan school gaan werken, maar helaas gebeurde hetzelfde als de vorige week zondag.. Het was namelijk ‘lights-off-day’. Dit houdt in dat de elektriciteit de hele dag wordt uitgeschakeld. Wij weten nog steeds niet helemaal waarom maar het heeft waarschijnlijk iets te maken met energiebesparing. De timing is echt verschrikkelijk omdat dit net de 3 dagen waren dat wij van plan waren onze schoolopdrachten goed bij te werken. Hopelijk mogen we doordeweeks een keer huiswerk maken in plaats van lesgeven en hebben we dan meer geluk!

• 27 Oktober 2014 - 20:56

Guus:

hoi dames,
    Ik moet zeggen dat ik jullie 'smoezen' om niet aan het eigenlijke schoolwerk toe te komen, een beetje banaal vind. Wie kent het niet: de hele dag hard gewerkt en nu is de inkt van de printer op (en mijn vader die dat altijd verzorgt zat in het buitenland zodat ik niet wist hoe ik dat moest doen). Het lijkt me verstandig dat jullie contact zoeken met de lokale Essent om te informeren wanneer de electriciteitskraan weer dicht gaat. Een ander advies is dat jullie de paters kunnen vragen om in zo'n geval weer te bidden de stroom weer te laten stromen. Mocht dat niet lukken, dan denk ik dat dit een gevalletje zwarte magie is (dat kunnen jullie natuurlijk ook nog altijd gebruiken als argument waarom het nog niet gelukt is om opdrachten naar de HAN te sturen.
    Mocht het onverhoopt nog eens tegen zitten, houd dan voor ogen: ALLES KUMP GOOD en daarnaast GENIET ZE!

Groetjes uit het herfstige VEnlo