Safari at home and at the wild - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Safari at home and at the wild - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Safari at home and at the wild

Blijf op de hoogte en volg Imke

16 September 2014 | Nederland, Venlo

De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van kerkdiensten en (huis)dieren. Zaterdag zijn we mee gegaan met the ‘youth programme’. Dit is een 3-daags evenement voor de katholieke jeugd van een paar dorpen. Het was een lange zit; de dag bestond vooral uit zitten/luisteren naar verschillende speeches over geloof en andere zaken. Tussendoor werden er gelukkig culturele liedjes gezongen/gedanst. Dit was echt vet; ze zingen allemaal heel hard en echt iedere Ghanees (waarschijnlijk gewoon Afrikanen) kunnen dansen!! Ik hoop dat we dit nog zullen leren. Wat ons ook wakker hield was een klein kindje dat zowat naast ons zat. Hij was echt heeel schattig!

Tussen de activiteiten van de youth programme door, reed Father ons door Tinga; het dorp waar het evenement plaats vond. Hij vertelde dat er veel Ghanezen, mensen uit andere Afrikaanse landen, naar het dorpje kwamen om er goud te zoeken. Overal stonden kleine hutjes waar de mensen verbleven. Clement vertelde dat veel mensen stoppen met school om goud te gaan zoeken. Er is veel criminaliteit in het gebied en er zijn meisjes die er moeten prostitueren. Erg schrijnend en indrukwekkend! Clement was ook echt touched toen hij er over vertelde.

Toen we ’s middags terugkwamen bij ons huisje, besloten we maar eens ons eerste wasje te ‘draaien’. Wat een werk!! Tussendoor kwamen er een paar vrouwen met een traditioneel Ghanees uiterlijk, naar ons toe. Ze maakten met handen en voeten duidelijk dat we het drankje moesten drinken dat ze bij zich hadden. Ze praatten namelijk geen Engels. We dronken ieder een slok maar vonden het super vies en het smaakte naar alcohol. De vrouwen schonken ons de halve fles en zeiden dat we er goed van zouden slapen… Dat gaf nog meer reden om er niet meer van te drinken maar de vrouwen bleven aandringen. Uiteindelijk zeiden we dat we het zouden bewaren voor later zodat we er naar uit konden kijken haha. Een meisje vertaalde het naar het Tunese dialect en gelukkig liepen de vrouwen uiteindelijk weg en gooiden wij het bruine goedje snel weg. Later vertelden we het tegen Clement en hij reageerde bezorgd. Hij deed wat geheimzinnig maar het kwam er op neer dat we er vergiftigd/dronken van konden worden. Maar goed dus dat we zo standvastig waren!!

Diezelfde avond hadden we geen stroom. We liepen dus door het huisje met een koplamp om ons hoofd haha. Het was even wennen maar het heeft ook wel wat! We zullen er aan moeten wennen omdat het regelmatig gebeurt in Tuna.

Het primitieve leven went trouwens snel, we voelen ons soms net savages door de manier waarop we leven. Laatst zat er echter een vleermuis in de donkere ‘wc’ (een gat in een hok). Dit ging ons net iets te ver maar tot nu zijn we diehards maar we weten niet of de vleermuis er nog zit. We hebben verder ook genoeg andere huisdieren zoals hagedissen, varkens, geiten, honden, ezels, vogels en tientallen insecten.

Zondag gingen we voor het eerst naar de kerk. Er waren twee missen: eerst een Engelstalige en daarna een Ghanese mis. De eerste mis was wat saai, de Ghanese mis was veel levendiger. Echt geweldig de Ghanese liedjes en hoe iedereen daarop meebeweegt/klapt. Clement verzorgde beide missen en maakten weer de nodige grappen. We moesten ons bij beiden missen voorstellen aan de community. De tweede keer was de kerk helemaal vol en verstond niemand ons Engelse praatje. Dus vertaalde Clement het maar na zijn laatste zin moest ie-de-reen lachen! Wat bleek; hij zei dat we nog niet getrouwd waren. Dit was erg ongemakkelijk haha maar iedereen klapte en hield zijn aandacht bij ons.

’s Middags gingen we naar het national park in Mole. We zouden er die nacht blijven slapen en Merle en ik hadden het er over hoe snel we wel niet wennen aan andere omstandigheden! We waren namelijk heel blij dat er een wc was in onze kamer. We wilden heel graag op nachtsafari maar door miscommunicatie kon dit helaas niet doorgaan. We waren erg teleurgesteld maar waren sowieso van plan om de volgende dag alsnog op safari te gaan.

We hadden even goed een leuke avond. We ontmoetten namelijk een andere toerist, een Rus. Wanneer we zijn afkomst zouden raadden, kregen we een biertje en dit deden we, dus moesten we wat met hem drinken. Nou, wat een figuur! Hij, Poetin, Russische vrouwen en Rusland zelf is perfect. Aan alle andere dingen ergert hij zich. Hij werkt voor de WHO, Verenigde Naties en woont daarom tijdelijk in Ghana. Dit strookte echter totaal niet met zijn houding en uitspraken. Hij snapte niet waarom wij naar Ghana zouden gaan en vond alles negatief; het land is vies, er is geen structuur, het eten is vies, de mensen zijn onbetrouwbaar, lui en noem maar op. Merle en ik bleven ons verbazen! Hij behandelde de obers als slaven en dacht overal een uitzondering voor te kunnen maken. Hij probeerde ons ook te versieren, natuurlijk zonder succes ;). Nu denken jullie vast: huh, maar waarom zo’n leuke avond?! Nou omdat we echt vaak moesten lachen om zijn zwart-witte opmerkingen en versiertrucs. Hij was ook erg dwingend en dwong ons de hele nacht op te blijven en bier te drinken. We hebben dankzij hem wel antilopes gezien ’s nachts van ongeveer 5m afstand.

Vandaag moesten we weer vroeg opstaan voor de safari. Het was echt een mooie ervaring (behalve mijn val in de modder…)!! We hebben de big five niet gezien maar wel groooote olifanten, verschillende apen, antilopes, krokodil, vogels, wildzwijnen, kobs; een soort grote bambi’s. We hoorden van tevoren dat veel mensen tijdens de safari geen olifanten zien. De kans was wel iets groter als je lopend ging, dit deden wij. We zagen onderweg veel sporen maar er was steeds geen olifant te bekennen. Toen onze tijd er bijna op zat, zagen we er ineens een stuk of 6! Echt bizar hoe mooi en groot die beesten zijn! Daarna hebben we nog gezwommen in het zwembad dat bij het park hoorde, wat heerlijk in die hitte!! Merle en ik zijn helaas wel flink verbrand, maar het was heerlijk verfrissend!

Op de terugweg zouden we eigenlijk met Clement meerijden. Hij belde echter dat hij het niet zou redden en we moesten een andere manier vinden om ‘thuis’ te komen. Het eerste stuk gingen we achterop de scooter bij 2 medewerkers van het national park, super vet! Daarna moesten we een bus halen, maar werden we meegeloodst naar een moskee door een paar gure jongens. We vertrouwden ze niet echt, maar het is goed gekomen. We pakten vervolgens de bus naar een dorpje. Dat was echt bijzonder!! De bus zat echt propvol met mensen en spullen! Onderweg zat de bus zo vol dat ik op het instaptrapje moest blijven staan, terwijl we reden met de deur open. Daarna reden we in een klein busje verder naar Tuna. Ook deze zat propvol en onderweg kochten veel passagiers, vanuit het raampje, spullen. Het was wel een beetje link omdat de chauffeur een drempel niet had gezien, waardoor het busje bijna omvloog. Na 3 verschillende vervoersmiddelen, kwamen we veilig aan bij de plaats van bestemming.

We zijn erg moe na deze lange dag dus gaan zo slapen. Morgen beginnen we met het vrijwilligerswerk, spannend!!

Tot snel!

Groetjes Merle en Imke

• 16 September 2014 - 10:57

Hannique:

Ha Imke,

Wat een avontuur beleef je daar, blijf genieten en mogelijk lukt het ook nog om foto's bij te voegen zodat het nog beeldender word.

Groetjes van Hannique

• 16 September 2014 - 16:20

Imke:

Hee Hannique!

Ja het is echt een mooie ervaring, nu al. Dank je wel, doe ik! De internetverbinding is helaas te slecht om foto's te uploaden dus we gaan wanneer we tijd hebben naar een internetcafé!

Groetjes Imke

• 17 September 2014 - 11:24

Kim:

Oh Imke, wat een geweldige verhalen weer! Ik vind het zo tof voor jullie dat jullie lekker overal heen worden gebracht en zelf gaan om al die nieuwe dingen te ontdekken. Stiekem ben ik natuurlijk ook heel jaloers, maar hier in Nijmegen gaat ook alles goed hoor ladies, onderzoek bij de politie doen komt misschien een heel klein beetje in de buurt van jullie spannende verhalen haha.
    In Nederland is het eindelijk ook nog weer een beetje zomer, dus straks (HOPELIJK NA JULLIE GESPROKEN TE HEBBEN) lekker even het park opzoeken.

Blijf genieten ladies, ik blijf uitkijken naar jullie verslagen en foto's.

xxxxxxx Hele dikke digitale knuffels en kusjes!

• 17 September 2014 - 11:39

Marlon:

Hey Imke!

Haha, wat een lol daar in ver en donker Afrika!
    Wat moeten jullie je ogen uitkijken daar!
    Geniet ervan daar en laat het maar allemaal gebeuren.
    Net als Hannique ben ik erg benieuwd naar foto's dus we wachten rustig af totdat jullie een beetje een internetverbinding hebben gevonden.
    Enjoy!
    Groetjes Marlon

• 17 September 2014 - 15:51

Meike:

Wat ein spannend verhoal zeg! Heb 't in eine kier oetgelaeze!!
    Ik vind och echte bikkels huur, met un vleermoës op de wc zou ik neet ens mier durven gaon! Ge heb, met dank aan Clement, al vuul ondernoame zeg! Super! Ken mich veurstelle det de Ghanese liedjes keileuk en vrolijk waren, idderein zal wal enthousiast zien gewaes! Hee enne.. Waas gen verkierd advies euver die koplamp hé!? Hoapelik heb ge neet dagelijks last van stroomuitval. Ik hoap det we binnenkort baeter os contact kenne onderhalde want ik zou die verhoale ouk geer van dich in 't 'echt' hure haha! En hoapelik zien de foto's good geluk!!

Huul succes met och ierste stagedagen, bin benieuwd wat ge doar weer got belaeve! Ik volg och op de voet!

Veur no, leefs en xxxxxxx !

• 18 September 2014 - 23:49

Imke:

@ Kim, hihi ja het is echt leuk en spannend allemaal! Ah ja, vet zeg!! Lekkerrr dat 't zo warm is! Jaa we hebben nu dus internet maar ik denk dat je al ligt te slapen :( snel eventjes skypen! Dankjewel Kimmieeee xxxxxxx

@ Marlon, haha we hebben inderdaad veel lol hier en kijken onze ogen uit!! Dank je wel! Ja we doen nog steeds ons best om foto's te plaatsen!

@ Meike, haha maar op ein gegeave moment mot t wal helaas! :( jao, det vinden wee ouk echt leuk! In 't vervolg doon we veural vuul in de weekenden. Jao idderein waas idd enthousiast! Haha nea precies!! Nea veural op zaoterdaag! Jao idd!! Als we weer nao t internetcafé gaon, sms ik dich ff ofse dan ouk kens!! :) Dankjewelllllllll!! xxxxxx

• 04 Oktober 2014 - 10:45

Anniek :

Hey Imke,

Wat een verhaal....leuk zeg!! Geniet ervan!!

Greetz Anniek