Hakuna matata - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Accra, Ghana van Imke Jacobs - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Blijf op de hoogte en volg Imke

17 December 2014 | Ghana, Accra

Na een lange busreis, een vliegreisje en nog een busreis, kwamen we aan in Capecoast: een stad aan de kust in het zuiden van Ghana. Onderweg waren we soms een beetje in shock door het zien van de luxe dingen. Het is echt bizar om te zien hoe groot de verschillen zijn tussen arm en rijk!! In het noorden is het grotendeel arm maar in het zuiden zijn de armen heel arm en de rijken heel rijk.. Maar goed we hadden meteen een vakantiegevoel toen we in Capecoast aankwamen. We zaten in een bungalow die echt 5 meter van het strand af ligt!! Heerlijk om lekker uit te waaien!

Woensdag hebben we het Capecoast Castle bezocht; een slavenkasteel. Erg indrukwekkend om dit te zien. Het geeft echt een benauwd gevoel om hier door heen te lopen.

Donderdag hebben we de Kanopi Walk gedaan in Kalkum National Park. Dit is een erg hoge brug die boven het park ligt. We hadden hier hoge verwachtingen van omdat veel Ghanezen er niet over heen durfden maar zo eng was het helemaal niet! Op de terugweg gingen we naar een monkey sanctuary dat door een Rotterdammer wordt beheerd. In het parkje zijn behalve aapjes ook krokodillen, slangen, puma’s, antilope, schildpadden en schorpioenen.

We genieten erg van de rust hier aan het strand; de sfeer is echt heel relaxed! Hoewel veel ‘handeltjes’ gericht zijn op toerisme en je hier echt goed op je spullen moet letten.

Verder zijn we naar Elmina Castle geweest in Elmina. Dit kasteel lijkt op Capecoast Castle maar deze is gebouwd door Nederlanders en is erg groot. Bij het guesthouse waar we verbeven is ook een museum over de slavernij, het is echt schrijnend om doorheen te lopen want er hangen bijvoorbeeld talloze affiches over slaven, verschrikkelijke foto’s en artikelen. Echt ongelofelijk dat de slavernij zo lang heeft geduurd en nog erger dat deze extreme versie van racisme nog steeds voorkomt in de wereld!

We zijn nu een paar dagen in Busua geweest; een rustig, mooi, klein dorpje aan het strand. Morgen reizen we terug naar Accra van waaruit we zondagavond alweer terug naar Nederland vliegen. Deze gedachte geeft een heel dubbel gevoel omdat Ghana inmiddels als een tweede thuis voelt!

• 18 December 2014 - 12:52

Hannique:

Hallo Imke,

Zo dat zit er al weer snel op, als ik zo je verhalen volg dan heb je het goed naar je zin gehad. Jammer dat het niet gelukt is om de verslagen met foto's compleet te maken.Ik wens je nog een paar fijne dagen toe, dan een goede terug reis.Verder wens ik je fijne feestdagen toe en alle goeds voor 2015.